Niezen je door je neus of je mond?

Ik ben in discussie met mijn vriendin over niezen. We zijn er over uit dat de nies ontstaat in de neus. Maar doe je het niezen zelf nou door je mond of door je neus??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Beiden, het kriebelt in je neus en je niest door zowel je mond als je neus, deze staan ook met elkaar in verbinding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een door prikkeling van het neusslijmvlies reflectorisch opgewekte kramp, waarbij lucht krachtig door de neus en ook door de mond wordt uitgedreven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je niest door je neus
ronron1212
12 jaar geleden
door je mond

Toegevoegd na 5 minuten:
plaatje is trouwens reden genoeg om altijd je hand voor je mond te houden.. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan allebei. Net als uitademen kan de lucht door je neus gaan, maar ook door je mond. Of een combinatie daarvan.
De bedoeling van niezen is echter door je neus, daar ontstaat de prikkeling, vaak door een stofje, wat je eruit moet niezen. Alleen door je mond niezen heeft dan geen effect, maar kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze (niet zo frisse) video laat duidelijk zien dat je zowel via je neus als via je mond niest. Vanwege de talloze bacteriën die je in de rondte sproeit, is het verstandig om een zakdoek te gebruiken.
Pieter2011